Saaremaa ja Vilsandi saar 4.-13. august 2009

pildid >>

Osales 14 õpilast. Saaremaal oli baasiks Viidumäe loodusmaja. Saaremal liiguti ratastega. Külastati Viidumäe Looduskaitseala keskust ja Sõrve linnujaama. Matkati Kuusnõmme poolsaarel, Pilguse mõisa ümbruses, pikem matk oli Sõrve poolsaarele. Kolm päeva uuriti loodust Vilsandi saarel.

Viidumäel juhendas maismaatigude uurimist Tiina Talvi. Saarema loodusest ja looduse kaitsest rääkis Tõnu Talvi. Sõrve linnujaamas juhendas linnuvaatlust ja tutvustas muuseumi Mati Martinson.

04.08.2009 Mark

Jõudsime kohale, asusime Viidumäe LK keskuse juures Audakul asuvasse loodusmajja sisse. Õhtul panime 1000W lambi välja ja proovisime liblikaid juurde meelitada, neid väga hästi ei tulnud, küll aga huikas lähedal kodukakk, kelle Tõnis sai hääleimitatsiooniga ka lähemale meelitada. Lindu ennast me vist siiski ei näinud.

Kuusnõmme - Loona - Kihelkonna
5.08.2009  Eveli

Olles hommikul Kristiina valmistatud pudrust kõhu täis söönud (välja arvatud mõned eriti suure maoga meessoost isikud, kelle kõht vist kunagi täis ei saanud) asusime sellel päikselisel viienda augusti hommikul oma kaherattalistega teele. Kuid veel enne suuremat kihutamist ütlesime mõneks ajaks "Aidaa" Saugale, kes alustas teed hoopis enamvähem vastassuunas, et kohtuda Kuressaares oma vahvate kaasbioloogidega. Seejärel asusime muretult väntama, kuigi peagi kaotasime Rudolfi ja Margi – ning sugugi mitte efemeerseteks viivudeks, vaid palju pikemaks ajaks. Pärast kolmeliikmelist seltskonna vähenemist (siiski circa 21% meist) ja mõningast vuramist sooja Päikese all, tänu millele kõik lausa säras küütlevates kiirtes, otsustasime, et oleks hea aeg end ... loe edasi

Kuusnõmme vaatetorn

Pilguse - Pussa
6.08.2009 Kristiina

Kui kõigest mõned päevad Saaremaa pinnal veedetud olid, otsustati, et kogu zooloogiaringi matkaseltskond külastab kollektiivselt kellegi Kristiina Tomassoni maakodu. Mõeldud – tehtud, asusime siis hommikupoole kõigepealt Lümanda poole teele, kust oli plaanis natuke vorste ja salatimaterjali hankida. Kui tee ääres paistis olema mõni huvitavama kooslusega koht, tegime peatuse ning vahelduseks väntamisele kas otsisime putukaid, pildistasime kõike, mis objektiivi ette jäi, uurisime taimi või mõnel juhul  vaatasime lihtsalt jalgu kõlgutades ... loe edasi

Kristiina suvekodu Pussal

06.08.2009 Mark

Suundusime Kristiina maakodu poole Pussa külas. Kolmveerand üks olime Lümandas ja umbes tunni aja pärast Pilguse mõisas, kust polnud enam eriti palju minna. Arvestatava osa ajast veetsime laiseldes, kuid käisime ka ujumas ja tegime lõket. Meres vetikate vahel sukeldudes jäi mulle juustesse üks ogalik kinni… Tagasi Audakule sõites läksid  osad inimesed mõneks ajaks kaduma, sest nad läksid teist kaudu.

Tehumardi - Sõrve
07.08.2009 Mark

Lauri ja Heiki alustasid hommikul vara ümber-Saaremaa-reisi, teistega koos nad oma teed sel päeval ei jätkanud. Meie alustasime oma teekonda Sõrve sääre tipu suunas 11:50, umbes tunni aja pärast peatus meie juures buss, kust maha tulnud kaks inimest jagasid Jeesuse-teemalisi elukindlustuskaardikesi.
13:10 jõudsime Tehumardile, kus käisime ka ujumas. Mere ääres oli merest eraldunud lomp, kus ujus mingi noor kajakas.
Salmesse jõudnuna käisime poes ja olime veidi aega niisama poe ees. Teed jätkasime alguses mööda sääre läänekallast Kaugatoma ja Lõu lahe ääres, kus tegime mõned põiked randa, osa neist ka mitteplaanitud kohas. Ühes sellises kohas alustasime (või jätkasime) loomanimede nimetamise mängu, mis kestis lõpuks küllaltki pikka aega.
Lõu kandis sõitsime üle sääre ja jätkasime ... loe edasi

Sõrve tuletorn

07.08.2009 Heiki

Kell on 7 (AM). Lauri äratab mind. Tõusen kiiresti, pakin viimased asjad seljakotti ja läheme alla kööki. Sööme šokolaadimaitselisi hommikusöögihelbeid, täidame joogipudelid ning umbes kell 8 asume teele.
Hommik on küllaltki jahe, kuid tuju rõõmus ning vaikselt juttu ajades lähevad esimesed paarkümmend kilomeetrit üpris tempokalt, teisi liiklejaid kohtamata. Umbes kella 9 paiku on ilm soojemaks läinud ning teeme väikese ristmikupausi, et võtta lonks vedelikku, vaadata kaarti ning eemaldada palavust tekitavad pusad. Järgnevad 60 kilomeetrit kulgevad umbes samas tempos, kuid tee peal on hakanud liikuma ka ... loe edasi

07.08.2009 Lauri

Kell on 7 (AM). Ärkan, võtan eelmisel õhtul pakitud koti ning hiilin teise tuppa. Proovin Heikit üles äratada, kuid ta ei ole ilmselgelt harjunud vara ärkamisega. Ta veel pakib kotti ning marsib häälekalt ruumist välja. Õnneks on teised hilja ööseni tutvunud putukate hingeeluga ja nad jäid sügavasse unne.
Hommikul oli näha teel ka teisi jalgratastel liiklejaid, kes olid alati sõbralikud ja tervitasid meid. Ka teede olukord oli kiiduväärt, sest osad Regio atlases märgitud kruusateed olid juba progresseerunud asfaltteedeks. Viidumäelt Orissaarde on vaid 110km, kuid Heiki otsustab 5km enne Orissaareni jõudmist katkestada peatusteta sõidu ning ...
loe edasi

Heiki ja Lauri ümber-Saaremaa-reis

Sõrve linnujaam, Sõrve säär, ajalootuba - Viidumäe LK keskus
8.08.2009 Tõnis

Hommikul ärkasime üles ja pärast väikest hommikusööki läksime Mati Martinsoni juhtimisel linde vaatlema (roostikust tehtud varjend), edasi vaatasime poolsaare tippu ja seal olevaid rannakaitseehitisi, eemalt paistsid laiud hunniku kormoranidega.
Sõrves oli ka ajalootuba, kus oli hulganisti kõiksugust sõjavarustust (põhiliselt kahe ilmasõja päevilt)  ja eeskujulik sule- ja putukakogu. Ööga oli valguspüünistesse tulnud palju ööliblikaid ja Rudolf võttis neid terve hunniku kaasa (pärast unustas Viidumäele). Edasine osa päevast mööduski Viidumäele tagasi vändates, läbi mitme ujumiskoha loomulikult, sest vesi oli väga mõnus. Kohale jõudes olid kõik väntamisest väsinud nii, et kütsime korraliku kuuma sauna...

Linnuvaatlusi juhendab Mati Martinson

Ajalootuba Sõrve linnujaamas

08.08.2009 Mark

Hommikul käis üks tuntud raadiohääl varjendist linde pildistamas, meie rühmale anti ka võimalus hommikupoole telkidest linde vahtida, kuid ilmselt keegi vist seda ei kasutanud. Mina, kes ma ärkasin kümneringis, ilmselgelt mitte. Ennelõunal käisime Sõrve sääre majaka juures, kus oli ka paar pildistamisaldist pääsusaba, ja päris-päris sääre tipus. Isegi üks Lätimaa majakas oli näha. Majaka kandist tagasijõudnuna külastasime ka linnubaasi juures asuvat sääre ajalootuba, kus oli ... loe edasi

Teopäev Viidumäe LK keskuses ja Miku metsapark
09.08.2009 Sauk

Pühapäevale kohaselt magasid kõik vaikselt üsna kaua. Kell 6 hommikul ei liikunud keegi ringi. Kuid pärast hommikusööki, kui kõik juba ärkvel olid, hakati meile tutvustama molluskite mitmekesist maailma. Keegi teo-tädi rääkis meile alguses päris pikalt erinevaid tigude kogumise meetoditest ja umbes lõunaajal läksime me välitöödele, et otsida metsa alt või niidult kõdu. Oli kaks võimalust. Kas võtta ette ruutmeeter ja korjata sealt üles kõik kõdu, mis sealt leida võis, või sõeluda kõdu läbi sõela, et see purki pista. Ülejäänud pärastlõuna me veetsime spaatliga kõdu uurides ja sealt väikeseid tigusid otsides. Rudolf üritas sellest võistlust teha, kes kõige rohkem leiab, aga tõenäoliselt ei läinud keegi selle võistlusmomendiga kaasa. Võideti hoopis eriauhindu: Kaarel ja Kristiina leidsid ... loe edasi

Tiina Talvi räägib maismaatigudest

Kõdu sorteerimine

Miku metsapargis

Kas ellujäämiskursused?

Vilsandi saarel
10.08.2009 Kaarel

Hommikul kellelgi tõusmisega erilisi probleeme ei olnud erinevalt reisi algusest. Oma baasist Audakul väljusime umbes kella 11 paiku sihtkohaks Jaan Tätte kodusaar Vilsandi. enne Saaremaa pealt lahkumist käisime Kihelkonna kaupluses, et osta toidukraami, häbiväärne on fakt, et poes oli ainult 3 Säästu jäätist, millest 2 sai Kaarel ja 1 „wend Rudolf“. Paadi juurde jõudsime väikese hilinemisega, kuid sellest polnud hullu, Aivo teavitas aegsasti paadimeest meie hilinemisest. Paadisõit kulges rahulikult: kes vahtis merd, kes lähenevat Vilsandit, Rudolf jõi Dr. Hellust, Mark lasi kuldsetel kiharatel tuules lehvida. Kui Vilsandi baasi jõudsime ... loe edasi

Vilsandi tuletorn

Õhtusöök tuleb

11.08.2009 Silver

Teine päev Vilsandil algas koos päikesepaistega, oli väga ilus ilm. Peale hommiku-sööki otsustasid enamus minna Aaperse randa, et end suplusega turgutada. Tee kõrval sai uudistada ka kadakaid, magedavõitu sõstart ja vaatlustorni, mis jäi tee peale. Peale ujumist otsustasime minna Vesiloo saarele, mis asus saare põhjaosas. Seal nägime paljusid veelinde: kormoraane, kajakaid, luiki ja tiire. Ma leidsin isegi ühe tiiru tiiva. Meie grupp jõudis sealt tagasi just lõuna ajaks. Pärast lõunat läksime mina ja mu kolm sõpra saare idatippu kohe Vilsandi tuletorni juurde ujuma. Me ujusime Mustpangale ja Alumisele Vaikale.  Kui me olime neil ära käinud, siis oli juba silmapiiril näha tumedaid pilvi kogunemas. Me kiirustasime tagasi Tolli tallu, kus me ööbisime. Samal ajal kui me saari uudistasime, käis Tõnis Väike-Vilsandil ära (Vilsandi lääneosa, mida ühendab ülejäänud saarega ainult kitsas maariba). Oma retke käigus nägi ta metssigu ja ka rebast. Kahjuks sadas vihma kogu ülejäänud päeva ja me mängisime Tolli talu saunas kaarte, kuni uni meie üle võimu võttis.